måndag 24 september 2007

Mignonne

Varje gång min familj har gäster här som blir presenterade för mig så ställer de aldrig frågorna till mig direkt, inte ens efter att madame förklarat att jag faktiskt kan och förstår franska till en viss del. Istället fortsätter de riktade mot madame att säga saker som "elle est blonde", elle est etudiante?" osv.. Idag var det tom med en som utbrast "elle est mignonne" dvs hon är söt, vilket ju är snällt men varför inte ge komplimangen direkt till mig? Är det mitt blonda hår som skrämmer dem kanske med tanke på deras konstaterande. Je ne sais pas. Les francais sont bizarre.

Klockan är tjugo över åtta och jag sitter och intar min middag bestående av pasta, tomater, gurka och paprika. Inte att förglömma brieosten också! Hur som helst skulle jag aldrig kunna äta såhär sent hemma i Sverige men man ska ju ta seden dit man kommer...

Madame och Deborah var på IKEA och handlade idag, när de kom hem hade de med Marabou choklad för att muntra upp mig. Jag är så lätt att läsa av... Och de är så snälla.

Om en vecka ska jag ut och leva öliv!

Inga kommentarer: