tisdag 4 september 2007

Le deuxième jour

Andra dagen i skolan avklarad, helt slut i hjärnan. Första lektionen innebar att vi skulle lära känna varandra i klassen, vi i mellangruppen. Allt på francais givetvis, vilket ledde till idel "Bonjour, je m´appelle Ida, et toi? Tu viens oú du Suède? Tu habites avec une famille á Aix?" Osv, osv, osv... Man kan ju bli hjärndöd för mindre. (Ett tillägg; ni som läser detta och faktiskt KAN franska får ursäkta mina felstavningar och dylikt.)

Både klassen och lärarna verkar dock helt ok, lite lagom halvflummiga sådär. Förresten tycker jag att ngn borde hitta på ett franskt "lagom" också, väldigt, väldigt användbart ord. Det är ju som jag, lite lagom sådär.
Imorgon ska vi besöka biblioteket och lite andra ställen i staden som kan vara användbara. Har redan hittat till två av de tre universitetsrestaurangerna som tur var. Helt ok mat för ca 30 kr, äter man ngn annanstans kostar det minst 100 ist. Jag väljer att vara ekonomisk, vill gärna vara det. Tyvärr är Aix och hela Frankrike lite för dyrt för att man ska kunna vara riktigt snål men jag gör mitt bästa.

Nej, jag trivs faktiskt som fisken i vattnet här. Staden är underbar, ni borde alla åka hit och se, ser ut som gamla stan i Sthlm precis överallt. Massa mysiga små affärer som kantar gatorna, kullersten och fontäner lite överallt. Som det ska vara med andra ord. Tyvärr kan jag inte ge er några kort för tillfället eftersom min kamera bestämde sig för att lägga av lagom till min hitresa. Om tre veckor ska jag förhoppningsvis kunna delge er bilder av min vardag iaf, trés interesant.

Idag smakade jag för övrigt fransk brieost, smakade inte som den där hemma. Och varken mjölken eller äggen står i kylen i affären, känns fundersamt konstigt. Kulturkrock på snabbköpet alltså. Mina lärare säger förresten ordet alltså hela tiden, fast på franska då; donc.

Innan jag kom hit hade jag hört massa om snorkiga och otrevliga fransmän, vet inte om det är Aix men här är det då motsatsen. Alla ber om ursäkt till höger och vänster, tom när jag råkar gå in i dem. Fast jag kanske ser så vilsen ut att de känner sig skyldiga att visa lite vänlighet?

Upplyste min madam att jag funderade på att åka till Marseille ngn dag, hon gav mig råden att inte åka ensam, hålla mig till rätt delar och egentligen kanske inte alls åka dit? Hmm.. Jo, det ska jag iaf, får ha en mössa på mig så de inte ser hur blond jag är, haha. Har förresten fyra mössor med mig hit, borde kanske anses som lite överdrivet? I helgen lutar det till att åka till havet, bada och sola lite medan sommaren fortfarande är här. Minst 30 gr varmt idag, fast det blåser, "le Mistral" är nämligen här för att stanna ett par dagar.

Hoppas inte Sverige är allt för kallt och trist.

Inga kommentarer: