måndag 10 september 2007

A l`école

Sitter på skolan och väntar på att min utvärdering av boendet ska börja. Kommer nog att gå rätt fort som det känns "C´est bon". För det är ju bra, och bättre blir det för varje dag då vi pratar mer och mer med varandra. Hittade dock min hjortronsylt i ett skåp imorse, de har inte vågat smaka än. Hmm, kan det kanske bero på att jag erkände att jag inte tycker om det? Det kanske inte är särskilt smart att ta med presenter man själv inte gillar, haha. De tyckte åtminstone om boken om Härjedalen jag hade med mig, väldigt vackert blev omdömet. Bra idé mamma.

Igår var vi på utflykt hela dagen lång och jag känner fortfarande av det, helt slut. Hade nyss lektion i hur Frankrike är uppbyggt med alla regioner, DOM och TOM etc, rätt intressant men i ett kvavt rum och all information på franska gjorde det mig inte direkt piggare. För att jag ska förstå vad lärarna säger måste jag hela tiden titta på dem och koncentrera mig för allt jag kan, inte direkt avkopplande. Ikväll ska jag iaf ta mig ut på en riktigt lång promenad och lägga mig tidigt. Jag låter som en pensionär vid 20 års ålder med andra ord.



Om vi hoppar tillbaka till igår så var vi bland annat till ett ställe som heter Camargue, ett floddelta och väldigt speciellt natur. Är känt för sina cowboys och tjurfäktningarna, det ena väldigt intressant och det andra rent djurplågeri enligt min mening. Som tur var hade vi ingen tjurfäktning inplanerad i schemat, jag klarar inte ens av att gå på zoo. Det var väldigt fint där iaf, alldeles vid havet där Rhône flyter ut och självklart massa vackra, gamla byggnader. Bland annat en kyrka som är tillägnad jungfru Marias syster och Maria Magdalena, det sägs nämligen att de ska ha flutit i land där och kristnat Frankrike. Strandpromenaden i St des Maries de la Mer (staden) var mysig och jag ska se om jag inte kan hitta några bilder att visa er. Ja just ja, området är också känt för sina flamingos vilket guiden nästan verkade mest stolt över att få visa.

Färden fortsatte sen mot den väldigt gamla staden Arles, som byggdes av romarna för att likna Rom, fanns bland annat ett litet mini-colosseum och en teater. Staden är även känd för alla konstnärer som bott där, bla van Gogh, vi var självklart och tittade på det berömda caféet. Alla var mest trötta vid det här laget pga värmen och allt folk (var en skördefestival i Arles, fête du riz) och man orkade tyvärr inte förstå hur intressant staden faktiskt var.

I lördags var jag för övrigt till Marseille och badade, så nu har jag varit i den farliga staden, haha. Såg inte så mycket av den men stranden var förvånansvärt fin med tanke på att den ligger vid en stad lika stor som Sthlm, om inte större. Var även här galet mycket folk (VM i rugby) och när vi såg kön i tunnelbanan gav vi nästan upp. För ni förstår, rugbyarenan låg självklart vid den stationen vi skulle till. Men kassörskorna imponerade på oss genom att för första gången sen vi kom till Frankrike vara snabba och effektiva.

Nu ska jag gå och handla lite mat, undrar om det blir sallad eller omelett idag, kanske nudlar? Gäller ju att variera sin kost, ehrm... Ska iaf köpa en chokladbit bara för att det är måndag :)

Inga kommentarer: