torsdag 27 september 2007

Amusant

I Frankrike existerar inte ordet tidsoptimist, detta är väldigt logiskt då alla fransmän redan är det. Bestäm en tid och för dem är det en halvtimme senare, minst. En klasskompis till mig är tillsammans med en svensk/fransk kille och när hans franska släkt skulle komma vid sju dök de upp vid åtta, inte lätt med olika tidsuppfattningar. För mig som är en ultrasvensk tidspessimist och alltid dyker upp minst tio minuter innan utsatt tid är detta verkligen ett dilemma. Om det inte vore för att jag är mer anpassningsbar än de flesta. Tur.

Har fått lära oss franskt slang, som om inte bara franska i sig var svårt nog. Det är hursomhelst ett väldigt systematiskt språk; fou (galen) blir t ex "ouf", femme (kvinna) "meuf" eller varför inte fête (fest) vilket omvänds till "teuf". Nu är det bara att ta sig ut till förorterna och börja snacka med andra ord.

Hade immigration hela eftermiddagen, det är lustigt hur lätt det kan vara att somna ibland. Bara för en sekund, en ögonblinkning och du hinner ändå drömma ngt på den där sekunden. Inte för att jag kommer ihåg vad jag drömde men det finns som ngt fragment kvar av den på näthinnan. Hoppas inte det var lösningen på världens alla problem, det vore illa. Det är även illa att jag somnar på mina lektioner, jag vet. Speciellt när lektionen bara består av åtta stycken elever, inte särskilt osynligt. Men som alltid är det ingen som märker ngt eftersom jag ser så oskyldig ut, haha.

Snart är det helg.

Inga kommentarer: