tisdag 9 oktober 2007

Mardi

Tisdag gjord! Förmiddagen ägnades till mesta delen åt att förbereda för redovisningarna till imorgon om projekt 1. Jag och A x2 ska prata om IGESA, stället där vi bodde. Inte alltför svårt som tur var, min hjärna behöver en långsam nystart känner jag. Såg därför inte riktigt fram emot min första francophone lektion eftersom den antagligen skulle bli jobbig och kräva hög koncentration. Den visade sig lyckligtvis vara riktigt intressant och läraren var även hon ett stort plus. Jag hängde med i allt, förstå min glädje :) För er som inte vet så är en francophone en människa som är intresserad av Frankrike och pratar franska, som jag med andra ord. Det finns även en organisation för länder som är francophonies, det vill säga länder som kanske har franska som andra språk eller mycket av den franska kulturen. Ska jag vara helt ärlig förstår jag inte riktigt nödvändigheten med denna organisation men eftersom Frankrike är huvudsponsoren antar jag att det är för att främja och bevara franskan. Vi kanske ska starta en svenskophonie också?

För övrigt så har sommaren ännu en gång kommit tillbaka till Aix, 23 grader plus står det på just nu. Vädret är ju mer omständigt än mitt eget humör, kanske logiskt att fransmännen är så känslosamma då? Det beror helt enkelt på väderleken. Jag har löst ett problem, varsågoda.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej gumman. Blir så himla glad att höra att du har det flott. Saknar dig apmycket dock. Puss.