måndag 8 oktober 2007

Dags för skola, encore....

Var riktigt jobbigt att kliva upp imorse, definitivt inte upplagd för att gå till skolan och uppleva ännu en måndag. Men efter en redig frukost bestående av chokladbröd med kladdkaka (!) var jag redo för att ta itu med dagen. Fick börja med att skriva en kort text om vår vecka i Porquerolles, tror jag fick ihop ngt förståeligt. Héléne gav mig onda ögat när jag pratade svenska på lektionen, seulement francais! Annars har dagen gått som på räls faktiskt, rektorn för Braheskolan var här (han kunde inte franska lika med prata tillåten svenska), han ville veta hur det går för oss och vad vi tycker om skolan osv. Vi gav stora plus till våra lärare men tyckte att det var lite väl stora skillnader våra familjer emellan. Vissa elever kommer inte få ngt bostadsbidrag från franska staten eftersom deras familjer vägrar skriva på en försäkran om att de bor där, vi har en teori om att de fifflar med sina egna bidrag. Hur som helst orättvist och jag är glad att jag inte haft några problem på den fronten... Jag har nog snarare haft tur eftersom jag får använda kök/badrum hur jag vill, har plats i kylskåpet och även får mina kläder tvättade utan extra kostnad. Ett stort plus är att jag har gratis internet hemma :)

Helgen var riktigt rolig, tittade på kvartsfinalen i rugby, gissa om fransmännen lever sig in i spelet. Hur kul som helst och en riktigt jämn match, tom jag höll på att bita på naglarna i slutet, tilläggsminuter måste vara det värsta som finns. Efteråt var det en segeryra värre än om Sverige tagit VM-guld i fotboll ute på stan, vi drogs med i stämningen och gick vidare till Sextius Pub för att dricka billig öl. Emma skickade iväg mig för att köpa öl eftersom jag "kan det där"; blinkade lite med de blåa ögonen och fick sen köpa en giraff (2,5 l) före de flesta i kön. Ibland kan det vara bra att vara svenska :) En snorig Ida fick dock börja ge sig hemåt vid halv två för att inte bli totaldäckad i förkylningen. Jag är alldeles för förståndig.

Idag ska jag slå till på stort och laga lax, lite måndagslyx är alltid behövligt.

Inga kommentarer: