torsdag 20 december 2007

Imorgon är det dags

Imorgon är det slut på mitt äventyr, kl 06.35 lyfter flyget mot nordligare breddgrader och sedan är det bara att sitta i Sthlm hela dagen och vänta på nästa flyg... Om ni har tid får man gärna ringa mig mellan halv elva och sex, helt okej. Känns konstigt och tråkigt att åka lämna Aix även om det såklart ska bli skönt att få komma hem igen också. Jag har som vant mig mig att bli kallas mademoiselle och madame, höra ett pardonne varje gång jag stöter i ngn, trilskas med svåra franska ord som slutar i tungvrickningar, avundas alla små petites fransyskor i snygga kläder och alla små söta monsieurgubbar med hattarna på sned. Och solen, solen kommer jag verkligen sakna nu när jag kommer till Härliga Härjedalen där vi knappt har två timmars dag nuförtiden. Jag förstår verkligen varför fransmännen tycker att vi svenskar borde bli deprimerade under vintrarna..

Men självklart vill jag mest hem. Hem till mitt Älvros, till min mamma och pappa och alla andra i familjen, hem till mina vänner, hem till snön och hem till ett ställe där jag kan göra mig förstådd utan problem. Tacka vet jag svenska! Som inte har alla dessa personböjningar och undantag, tack svenskan för att du förenklats så mycket under åren. Tack.

Inga kommentarer: