söndag 2 december 2007

Första advent

Idag är det första advent. I Aix-en-Provence har det varit strålande sol och 18 grader varmt hela dagen, som upplagt för julkänslor med andra ord.. Jag lyssnade tom på teskedsgummans julkalender på radion för att de skulle infinna sig, men inte då. De får komma med en jäkla fart när jag landar den 21 istället, hoppas Sthlm bjuder på snö och inte bara slask. Är det ngn gång jag blir som ett litet barn igen så är det just jul, jag vill pynta, baka och göra snölyktor, hela köret. Eftersom min jul kommer bli så stressig och kort i år gäller det verkligen att passa på.. Mormor ringde för övrigt just och upplyste mig om att det snöat hela natten hemma, kan inte ens föreställa mig det.

Har annars spenderat min dag med promenader och plöjt igenom ett antal franska tidningar för att hitta ett tema på artiklar. Tänkte inrikta mig på alla grèves som Frankrike bjudit på under denna höst jag befunnit mig här. När det blir strejk och demonstrationer i Sverige ska det mycket till men i Frankrike är det en ny dagligen. Just nu är det universiteten som inte gillar Sarkozys reform av universitetssystemet och flera gymnasier har också stängt för att visa sitt stöd. I själva verket har flera skolor tvingats stänga tillfälligt pga våldsamma elever som protesterar mot denna nya lag. Vet inte hur många tågstrejker det varit under dessa fyra månader och i Paris protesterar nu jurister mot stängningen av flera domstolar. Ja, man kan väl säga som så att revolutionen fortfarande lever kvar lite i detta land...

För övrigt har jag börjat författa en litteraturlista, har förstått att jag är hopplöst obildad, inte ens läst Brott och Straff. Måste även börja intressera mig mer för den internationella politiska världen, det här funkar inte längre. Vart är min allmänbildning, mitt kunnande?

4 kommentarer:

Anonym sa...

JAG SAKNAR DIG IDA!!!!!

ewa sa...

hej idag. kan inte låta bli att plåga mig själv med lite avundsjuka genom att läsa din blogg ibland. såg att du haft din stage på Le Pain Quotidien. mmm... deras vita chokladpålägg är som en dröm. hoppas du har det bra å grattis till det nya jobbet. kram ewa

Anonym sa...

hej min prupp! Ida hur lyckades du fiska dig igenom brott och staff boken i gymnasiet?? Jag vill veta, eller hade du lyssnat på p3 ( hur man pratar om en bok utan att ha läst den) haha.. Saknar dig mörta!

Anonym sa...

Jaa, det är klart vi ska sitta o drömma oss tillbaka. Du kommer ju hem snart vilket är superduper bra. Även om du kommer dra upp till fjällen strax efter hemkomsten. Men puss guller mitt.