måndag 10 december 2007

En måndag som denna

Så var det dags för skola igen efter en fyradagarshelg, jag klagar inte även om det var rätt skönt att vara i skolan idag faktiskt. Trots att min hjärna snart slagit knut på sig själv i sina försök att förstå all grammatik, idag har vi sysslat med hypoteser. Si j'ai faim, je mange, rätt logiskt va? :) Och så länge det var presens vi höll oss till kände jag mig faktiskt rätt smart men sen kom ju den här conditionnel in och nu undrar jag, vad sjutton är du bra för? Ett verb som är en blandning av futur och imparfait, ja ni hör ju hur det låter, och sådant förväntas jag lära mig alltså...

Har fördrivit kvällen med att förenkla en barnsaga jag ska berätta på onsdag. I slutet så galer tuppen, lammets blod rinner och vargen äter. Vilken saga va små barn! Vad ska vi lära oss av det då? Jo, bli aldrig uppätna av vargen helt enkelt.

Idag är det för övrigt min näst sista måndag i detta land Frankrike, om två veckor är det dags för julafton. Om julkänslorna börjat infinna sig? Ja... Det var ju faktiskt lite molnigare idag än vad det brukar och häromdagen regnade det till och med. Finns det kanske hopp även för mig och Provence att känna lite julglädje?

Inga kommentarer: